انسولین: ترسیم اندرکنش های SH2

تحقیق جدید منتشر شده در مجله Cell Communication and signalingبه مجموعه ی بزرگی از تعاملات اشاره دارد که نقشه اندرکنش فسفوتیروزین با  دومین های SH2در حوزه ی انسولین، فاکتور رشد شبه انسولینی TGF-1و مسیر پیام رسانی فاکتور رشد فیبروبلاست FGFرا توضیح می دهد. در کنترل مسیرهای پیام رسانی سلول، دومین هایSH2به عنوان کانکتور یا رابط اصلی و تیروزین کینازها به عنوان سوئیچ یا کلید می باشند.

دومین های SH2با پپتیدهای حاوی تیروزین فسفریله ی موجود در گیرنده ها و سایر مولکولهای پیام رسان اندرکنش می کنند و سبب جفت شدن کینازها با پروتئین های بعدی در زنجیره ی پیام رسانی می شوند.

ژنوم انسانی شامل صد و یازده پروتئین حاوی دومین SH2است که به کینازهای فعال شونده با تیروزین (PTK)متصل می شوند. این مسیرهای پیام رسانی سلولی در تکوین جنین نقش دارند و تنظیم ناصحیح آنها می تواند منجر به طیف وسیعی از سرطانها، اختلالات ایمنی و حتی دیابت شود.

یک پنل حاوی 50 دومین SH2برای اتصال با 192 پپتید حاوی فسفوتیروزین انسانی از مسیر FGF  و  Ins/IGF1غربالگری گردید و نتایج آن به دانشمندان برای شناسایی تعاملات گسترده ای که شامل 500 اندرکنش بود ،کمک کرد. بیشتر این اندرکنش ها جدید بودند.

دکتر Nashاز دانشگاه شیکاگو می گوید: مطالعات ما از اتصال فسفو تیروزین با دومین های SH2، دیدگاه ارزشمندی در مورد شبکه پیچیده و تخصصی پیام رسانی ارائه داده است. درک این سیستم های پیام رسانی قدم بسیار مهم و حیاتی برای توضیح پاتولوژی بیماریهایی نظیر دیابت، سرطان و همچنین فیزیولوژی طبیعی و تکامل است.

او می افزاید: هر سلول در بدن ما بصورت یک دستگاه فوق العاده قدرتمند محاسباتی مسئول یکپارچه سازی میلیون ها فاکتور و پاسخگویی صحیح به آنها می باشد. آنچه در پشت این قدرت محاسبه ای دقیق قرار دارد یک سیستم ثابت نیست بلکه مجموعه ای از تعاملات پویایی می باشد که تعداد محدودی از ژنها برای تولید پاسخ های تقریباً نامتناهی از تعاملات ترکیبی بین اجزای پروتئینی که قلب پیام رسانی سلول هستند ،ایجاد می کنند. تعیین نقشه ی دقیق این مجموعه ی پیچیده اندرکنش های بین این قسمت ها از طریق کد ژنتیکی ارائه می شود که مرز بعدی علوم زیستی محسوب می گردد.

منبع www.sciencedaily.com/releases/2012/09/120913203655.htm